Školní družina
Základní informace
Školní družina je nedílnou součástí ZŠ a MŠ Dubnice. Hlavním posláním ŠD je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace žáků. Mimo činnost výchovně vzdělávací plní ŠD i funkci sociální, tj. dohled nad žáky po určitou dobu po skončení vyučování.
ŠD má přidělenou III. třídu ( v 1.patře), ve které probíhá odpolední činnost. Může však využít všechny prostory ve škole podle potřeby a možností (tělocvičnu, ostatní třídy, chodbu, zahradu, sportovní hřiště …). Zaměstnání žáků probíhá podle výchovného a pracovního plánu vychovatelky a je přizpůsobováno povětrnostním podmínkám a plánu školy.
Týdenní plán učiva 2019/2020
Pondělí |
literární činnosti, činnost odpočinková, diskuze, relaxace, tvoření |
Úterý |
literární činnosti, tvořivé činnosti |
Středa |
literární činnosti, PPJ Kočičí zahrada - prohlubování dobrých vztahů mezi dětmi, řešení sporů, spolupráce, komunikace |
Čtvrtek |
literární činnosti, sportovní činnost – sportovní hry v tělocvičně a venku na hřišti |
Pátek |
literární činnosti příprava na vyučování – tematické hry, pracovní listy, interaktivní tabule |
Dokumenty školní družiny
Školní vzdělávací program školní družiny při ZŠ a MŠ Dubnice
Činnost školní družiny se řídí ŠVP ŠD při Základní škole Dubnice. ŠVP se řídí mottem: „Jaro, léto, podzim, zima – v družině je vždycky prima.“
Oddělení školní družiny se podle možností zapojují do školních projektů, soutěží a do akcí pořádaných OÚ Dubnice.
Činnost ŠD zahrnuje čtyři formy vzdělávání:
- pravidelná činnost – organizované aktivity zájmového nebo tělovýchovného charakteru
- příležitostné akce – nejsou zahrnuty do standardní týdenní skladby činností (besídky, slavnosti, výlety, různá vystoupení)
- odpočinkové činnosti – klidové činnosti, aktivní odpočinek
- příprava na vyučování – didaktické hry, tematické vycházky a činnosti
Příležitostné akce:
- přivítání prvňáčků
- výroba dárků na Vítání občánků
- Halloween
- pečení cukroví
- Vánoční trhy
- zápis budoucích prvňáčků
- výzdoba na ples školy a OÚ
- mezinárodní den matek – výroba dárečků
- mezinárodní den dětí – den soutěží a her
- turnaj ve vybíjené
- spaní ve škole
- drakiáda
Charakteristika a zaměření tematických bloků:
Září |
Družinka je kamarád, bezpečně do školy, navazování kamarádských vztahů |
Říjen |
Barevný podzim |
Listopad |
Svět pohádek |
Prosinec |
Vánoční čas |
Leden |
Paní zima je tu |
Únor |
Místo, kde bydlím, adresa (psaní pohledů a dopisů) |
Březen |
Příroda se probouzí, Velikonoce a jejich tradice |
Duben |
Pozor, stůj, rozhlédni se! |
Květen |
Planety sluneční soustavy, Země |
Červen |
Všude žijí děti, cizí země a jejich odlišnosti |
Září - Družinka je kamarád, bezpečně do školy, navazování kamarádských vztahů
Společně s novými žáky se seznámíme s novým, neznámým prostředím a povinnostmi a právy dětí. Naučíme se novým pravidlům vzájemných vztahů, chování a komunikace. Těmito pravidly se začneme řídit ve škole. Seznámíme se s pravidly bezpečného chování v prostorách školy, družiny, areálu školy i okolí školy.
Pedagogický záměr:
* získat jistotu v novém kolektivu ŠD, důvěřovat vychovatelkám, navazovat kamarádské vztahy
* adaptovat se v novém prostředí
* pochopit co je dobré a co je špatné a umět je rozlišovat
* učit se vzájemně domluvit a řešit spory
* dodržovat společná pravidla
* seznámit děti s jejich právy a povinnostmi
* učit se vzájemné toleranci
* umět vyjádřit svoje pocity a prožitky
Říjen - Barevný podzim
V naší obci je krásná příroda, ke které máme blízko, a proto můžeme pozorovat proměny, které nám nabízí barevný podzim. Naším úkolem je upevňovat znalosti dětí a dále je rozšiřovat.
Pedagogický záměr:
* rozvoj estetického vnímání podzimní krajiny a všímat si změn v přírodě
* prakticky se seznámíme s rostlinami, které na podzim vypadají jinak než je známe
* podzim ovlivňuje i život živočichů - naučíme se jim pomáhat
* při činnostech budeme užívat všechny smysly (hmat, sluch, čich) a rozvíjet je
* kladný vztah k přírodě a její ochrana
* vyjadřovat své pocity a prožitky jinou formou, než jen mluvenou
* učit se poznávat podle sluchu, čichu a hmatu
* umět se orientovat v prostoru
* rozvoj estetického vnímání
* rozšířit znalosti o přírodě (živé i neživé)
* upevňovat u dětí zdravý životní styl
Listopad - Svět pohádek
Snažíme se ho u dětí vzbudit a ukázat jim, jaké kouzlo skrývá svět knih. Náš cíl je vést děti ke kladnému vztahu ke knihám, k četbě a návštěvě knihoven.
Pedagogický záměr:
* rozvoj slovní zásoby
* vybudovat kladný vztah ke čtenému slovu
* naučit se rozlišovat dobro a zlo a podle toho se také chovat
* podporovat vzájemnou komunikaci a kladné vztahy ve skupině
* vést děti ke správnému zacházení s knihou
* učit děti samostatnému projevu a dokázat vyjádřit svůj názor
* pomocí dramatizace rozvíjet improvizaci, fantazii
* podporovat dětskou fantazii
* vést děti ke vhodnému výběru knihy
* upozornit na vliv médií (internet, reklama) na osobnostní rozvoj dítěte
Prosinec - Vánoční čas
V tomto bloku se zaměříme na historii Vánoc, na vánoční tradice, zvyky, na přípravy Vánoc ve ŠD. Je třeba si Vánoce užít v klidu a pohodě, bez spěchu a stresu.
Je důležité děti aktivně zapojit, podpořit estetické vnímání, cítění a prožívání a posílit citové vztahy ke svým nejbližším. (Při organizaci činností na tento měsíc respektujeme děti z rodin, které vánoční tradice nedodržují.)
Pedagogický záměr:
* při společných přípravách upevnit vzájemné vztahy ve skupině
* osvojit si základní poznatky o českých vánočních tradicích, ale i o zvycích v jiných zemích
* zapamatovat si texty básní a říkadel, písní a umět je reprodukovat
* slovně, výtvarně, pohybově i dramaticky vyjádřit své prožitky, představivost a fantazii
* bezpečně zacházet s pracovními nástroji (nůžky, váleček, formičky)
* umět se radovat ze své vlastní práce
* vnímat a rozlišovat všemi smysly
Leden - Paní Zima je tu!
Přiblížíme dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu, ledu a změny v počasí. Prostřednictvím zimních sportů povedeme děti k poznání, že sport je velmi důležitý pro naše zdraví a pohodu. Dbáme i na bezpečnost svou i druhých. Tímto také navážeme na lidské tělo a jeho poznávání.
Pedagogický záměr:
* používat smysly a při poznávání vlastnosti sněhu a ledu smysly rozvíjet
* rozvíjení paměti a pozornosti
* rozvoj pohybových schopností a dovedností
* učit děti zdravému životnímu stylu a životosprávě
* poznávat lidské tělo a pečovat o něj
* rozvoj sportovních a pohybových aktivit a získání kladného vztahu ke sportu,
k pohybu
* podporovat myšlení
Únor - Místo, kde bydlím adresa (psaní pohledů a dopisů)
Záměrem je seznámit děti s pojmy: rodina, domov, vztahy v rodině, starostlivost, péče. Chceme dětem ukázat a připomenout, jak je rodina důležitá, že všechny děti nemají takové štěstí mít rodinu. Zasvěcujeme děti do tajů mezilidských vztahů, učíme je lásce k domovu, ke své vlasti. Učíme je důležitým slovům: láska, štěstí, rodina, domov.
Pedagogický záměr:
* uvědomění si důležitosti rodiny
* posílit mezilidské vztahy a cítění u dětí
* zjištění, jak je krásné mít kamarády
* posílení kamarádských vztahů, sebedůvěry a zdravého sebevědomí
* umět se orientovat ve svém okolí
* znalost základních pojmů
Březen - Příroda se probouzí, Velikonoce
V tomto bloku si uvědomíme změn v přírodě spojené s příchodem jara. Při pozorování jarní přírody budeme rozvíjet poznatky a dovednosti v souvislosti s daným ročním obdobím. Vnímání jarních krás.
Pedagogický záměr:
* vítání jara a jeho vnímání
* rozlišování proměn přírody
* poznávání rostlin, živočichů
* vnímání změn počasí
* jak působí jaro na člověka
* rozvoj estetického vnímání
Duben - Pozor, stůj, rozhlédni se!
Naším záměrem je naučit děti, jak se chovat v silničním provozu, chování na silnici.Velmi důležitá je znalost, bezpečnost a pozornost. Řekneme si, jak předcházet úrazům a naučíme se, co dělat, když jsme svědky dopravní nehody. Získáme nové znalosti o pravidlech silničního provozu.
Pedagogický záměr:
* znalost chování v silničním provozu, na chodníku
* znalost dopravních značek
* znalost pravidel silničního provozu
* jak ošetřit drobná zranění
* jak předcházet nebezpečí
* umět řešit problémy
* rozvoj komunikace
Květen – Planety sluneční soustavy, Země
V tomto bloku se budeme snažit objasnit dětem základní pojmy: vesmír, planeta, Země
a země jako místo, kde žijeme. Zaměříme se na ekologii, čistotu životního prostředí, jeho ochranu. Ukážeme nutnost třídění odpadu a budeme se snažit učit přírodě pomáhat a ne jí škodit.
Pedagogický záměr:
* vytvoření správných životních hodnot, postojů a názorů na přírodu a životní prostředí
* rozvíjet citový vztah k přírodě, k místu kde žijeme
* chránit nejen své okolí, ale i přírodu
* osvojení základních lidských hodnot
* rozvíjet poznatky a dovednosti
* posílit dětskou zvídavost, zájem dětí z objevování
* naučit se, jak nakládat s odpady
* učit se řešit problémy
Červen - Všude žijí děti, cizí země a jejich odlišnosti
V tomto bloku se zaměříme na vytváření kladných pocitů nejen ke svým kamarádům
a spolužákům, ale půjde také o pochopení jiných skupin obyvatel jiné národnosti, kteří mluví jiným jazykem, mají jiné zvyky a jiný životní styl. Řekneme si, že všechny děti nemají to štěstí být zdravé a vysvětlíme si, jak se správně chovat k osobám handicapovaným (vysvětlení pojmů).
Pedagogický záměr:
* vytvořit kladný vztah ke svým kamarádům
* hledat řešení ke společné domluvě, vždy se snažit domluvit
* poznávat kulturu jiných zemí
* nedělat si naschvály a snažit se vycházet si vstříc
* podporovat vzájemnou komunikaci
* umět projevit svůj názor