Základní škola
Základní škola Dubnice je málotřídní škola.
Zajišťuje výuku pro žáky 1. - 5. ročníku ZŠ ve třech třídách, jeden ročník
samostatně (nejpočetnější), ve dvou třídách vždy po 2 odděleních.
Spojené ročníky umožňují spolupráci, práci ve skupinách, nutí žáky
k větší míře samostatnosti. Vzájemné soužití a propojení aktivit ve všech ročnících
při akcích pořádaných školou smazává rozdíl mezi mladšími a staršími dětmi.
Také agresivní chování a anonymita v chování se eliminují na minimum.
- logopedická a dyslektická péče
- letní a zimní ozdravné pobyty
- výuka anglického jazyka od 1. ročníku
- bohatá nabídka zájmové činnosti
(ve školním roce 2020/2021 nabízíme tyto kroužky: konverzace v anglickém jazyce, čtenářský klub, hra na flétnu, deskové hry, keramický kroužek, badatelský klub, netradiční hry, počítačový kroužek)
- plavecký výcvik od 1. - 5. ročníku
Třídy
Tento školní rok je 46 žáků školy rozděleno do 4 tříd:
I. třída (1. ročník) - třídní učitelka Bc. Michaela Lacková
II. třída (2. + 4. ročník) - třídní učitelka Mgr. Markéta Marušáková
III. třída (3. ročník) - třídní učitelka Mgr. Jaroslava Hujková
IV. třída (5. ročník) - třídní učitelka Mgr. Ivana Ježková
Velikost školy
Škola sdružuje:
1) mateřskou školu s kapacitou 30 dětí
2) základní školu s kapacitou 55 žáků
3) školní družinu s kapacitou 45 žáků
4) školní jídelnu s kapacitou 100 jídel (vaří a vydává)
Charakteristika školy
Naše škola se zaměřuje na výchovu žáků:
1) k pozitivnímu vztahu k přírodě a životnímu prostředí
2) ke zdravému způsobu života, k péči o zdravý vývoj jedince
3) k součinnosti života školy se životem v obci
Základní myšlenkou našeho vzdělávacího programu je vytvořit ze školy
příjemné a bezpečné místo, kde:
- Každé dítě má právo vzdělávat se podle svých individuálních možností,
schopností a potřeb.
Jsou stimulováni nejschopnější, povzbuzováni méněnadaní, a chráněni a podporováni nejslabší tak, aby se každé dítě prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám vyvíjelo v souladu s vlastními předpoklady pro vzdělání.
- Je podporován zdravý vývoj každého žáka v prostředí psychické, fyzické a sociální jistoty.
Pro zdravý vývoj žáka je přizpůsoben rozvrh hodin, zimní a letní ozdravné pobyty, aktivní trávení přestávek a relaxace, péče o zdravé stravování (Školní mléko, Ovoce do škol), plavecký výcvik ve všech ročnících, zapojení do EVVO (Ekocentrum Brniště). Každému žákovi je dána možnost zažít úspěch, nebát se chyby a pracovat s ní. Hodnocení výkonů a pracovních výsledků je postaveno na plnění konkrétních a splnitelných úkolů, posuzování probíhá na základě individuálních výsledků.
- Učitel a žák jsou partneři v přátelské a vstřícné atmosféře.
Dítě přichází do 1. třídy plné očekávání a zájmu. Úkolem učitelů je vychovat z něho spokojeného žáka, který z naší školy odejde s pozitivním vztahem k dalšímu vzdělávání. S pojetím výuky orientované na žáka má každé dítě šanci být úspěšné a spokojené, protože se učí podle svých možností a potřeb.
Dlouhodobé projekty školy
Projekty dotvářejí obsah vzdělávacího procesu ročníků i celé školy. Téma projektů volí vyučující podle věkových skupin, podle náplně učiva nebo reagují na aktuální dění ve společnosti.
Některé projekty jsou třídní jiné ročníkové či školní. Příprava, realizace, výstupy a evaluace projektů zvyšují efektivnost vyučovacího procesu, motivují žáky a podporují spolupráci všech pedagogů a žáků. O zapojení třídy a školy do projekturozhodují žáci se svými učiteli.
Vícedenní projekty ve škole (1x za 2 měsíce) - tyto projekty probíhají v rámci vyučování a volného času žáků, zapojení je dobrovolné (ze strany žáků i vyučujících). Jsou součástí Minimálního preventivního programu a zaměřují se na určitou oblast lidského počínání jako prevence rizikového chování a sociálně patologických jevů.
Týdenní projekty na ozdravných pobytech (2x ročně) – projekty probíhají napříč školou, žáci jsou seskupení do skupin na základě losu. Daný projekt probíhá místo vyučování a je zaměřen výukově. Dotýká se určitého tématu a je pro všechny povinný i když hodnocené jsou celé skupiny. Podíl jednotlivce na celkovém výsledku skupiny hodnotí žáci sami. Využívá se přitom kooperativního a skupinového vyučování.
Jednodenní projekty – projekty zaměřené na oblast EVVO a prevence.
Celoroční projekty – v rámci těchto projektů naše škola spolupracuje s těmito subjekty:
1. KOVOŠROT DĚČÍN – soutěž ve sběru odpadového materiálu (papír, pet lahve, tetrapaky)
2. ASEKOL – odběr přenosných baterií a akumulátorů
3. RECYKLOHRANÍ – jedná se o školní recyklační program pod záštitou MŠMT České republiky, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení.
4. M.R.K.E.V. (Metodika a realizace komplexní ekologické výchovy)